روش های کول گذاری چاه | کول گذاری چاه فاضلاب

روش های کول گذاری چاه

کول گذاری بر روی چاه های فاضلاب روشی است که باعث استحکام چاه میشود.کول چاه سازه ای بتنی و سیمانی است که برای نگهداری و  جلوگیری از ریزش سقف و دیواره های چاه مورد استفاد قرار میگیرد.  اجرای این کار را کول گذاری چاه فاضلاب یا کول چینی می نامند.

برای جلوگیری از ریزش چاه در هنگام تعمیرات یا تخلیه چاه انجام کول گذاری باعث ایمنی بیشتر میشود.

پس از اینکه چاه حفر شد باید بدنیال روشی بود تا از ریزش چاه جلوگیری کنیم و مهمترین روش کول گذاری سیمانی میباشد.

ارتفاع کول چاه های سیمانی بین 10 تا 90 سانتیمتر متغیر بوده و قطر آنها نیز بین 70 تا 200 سانتی متر است.

حفاری چاه فاضلاب در یزد

کول گذاری چاه فاضلاب

کول ها در چاه های فاضلاب برای هدایت آب یا فاضلاب در چاه ها ، قنات ، زهکش ها و… دیگر آب راه ها به صورت افقی و یا عمودی چیده می شوند.

کول سیمانی در چاه ، به منظور جلوگیری از ریزش سنگ و خاک به انتهای چاه و ریزش دیواره استفاده میشود .همچنین در برخی موارد در پروژه های زیباسازی شهرداری از این کول های سیمانی برای گلدان یا کاشتن درخت نیز استفاده خواهد شد.

انواع مختلفی از کول های سیمانی وجود دارند که با هم بررسی خواهیم کرد.درجه اول کول های سیمانی که دارای تسمه پلاستیکی هستند که داراری ناپایداری پایینی هستند و به هیچ وجه این نوع پیشنهاد نمیشود.

حتما مطالعه کنید
انواع پمپ های تخلیه چاه | پمپ لجن کش چه مزایا و کاربردی دارد

نوع دوم کول هایی هستند که دارای تسمه های فلزی می باشند و معمولاً در هر عدد کول تعداد 2 یا 3 عدد تسمه فلزی برای استحکام ان استفاده میشود.

نوع سوم کول که از دو تای قبلی گرانتر است و بصورت سفارشی و بنا بر نظر مشتری تولید میشود کول دارای میلگرد هست که در اکثر پروژه ها از آن استفاده میشود.

 دلایل استفاده از کول سیمانی در چاه

استفاده از کول بر روی چاه های فاضلاب خیال شما را از تخریب و ریزش دیواره و سقف راحت خواهد کرد .پس بعد از کندن چاه برای گذاشتن کول اقدام کنید.

البته به این امر مهم دقت کنید چون یک کار تخصصی است و حتما باید توسط استادکاران دکتر لوله یزد انجام بشود.متخصصین چاه بازکن یزد در تمام ساعات شبانه روز آماده خدمت رسانی به شما هموطنان عزیز هستند.دقت بالا در نحوه صحیح کول گذاری و پر کردن درست پشت کول و در مرحله آخر طوقه چینی درست و اصولی درب چاه تمام خطرات ریزش چاه را برای شما به صفر می رساند.

برای جلوگیری از ریزش چاه در هنگام تعمیر چاه از کول میله و کول انباری چاه استفاده کنید.

در هنگامی که آب فاضلاب از دهانه چاه به انتهای میله می ریزد ممکن است به بدنه میله چاه پاشیده شود.

که این امر موجب شسته شدن خاک و سپس ریزش میله چاه شود در این مرحله کاربرد کول سیمانی کاملا مشهود است و از ریزش چاه جلوگیری خواهد کرد.

 کول انباری نوع دیگر می باشد که در انباری چاه های مخروطی حفر می شود. در زمین هایی که خاک سقف انباری چاه سست و قابل ریزش باشد از کول انباری استفاده میشود.

حتما مطالعه کنید
نکات مهم برای لوله کشی فاضلاب | طراحی لوله کشی فاضلاب ساختمان

 انواع کول رو روش اجرای آن

سازه ها معمولا بتنی هستن و بسته به شرایط استفاده میتوان از هر کدام یک از انها استفاده کرد.

    کول گرد (میله ای)
کول بیضی (انباری)

مراحل اجری آن بدین شکل است که ابتدا دهانه چاه را باز کرده بعد کول ها را در دهانه چاه قرار میدهیم.از انتها تا ابتدای دهانه چاه به ترتیب باید روی همدیگر قرار بگیرن و بر روی چاه حتما یک درب محکم قرار بدهید به طوریکه چیزی داخل ان وارد نشود.انجام کول درون چاه مانند ساخت ستون درون چاه میباشد.

با روش کول چینی هم استحکام اآن را زیاد کرده ایم و هم اینکه از ریزش سقف یا دیوارها درون چاه جلوگیری کرده ایم .

 در ساخت کول چرا از تسمه فلزی استفاده می شود؟

زیرا در هنگام بارگیری یا نصب و جابجایی بر روی زمین یا چاه تسمه های فلزی باعث جلوگیری از ترک برداشتن یا شکستن کول خواهند شد به همین دلیل از این تسمه ها استفاده میکنند.

همانطور که گفتیم استفاده از کول های دارای میلگرد طبق سفارش مشتری تولید میشود و در مکان های مورد نیاز نصب خواهد شد .

این میلگردها با حرارت یکه داده میشود تولید میشود و دارای استاندارد و کیفیت بالاتری نسبت به محصولات دیگر است.

انواع کول سیمانی برای استفاده در چاه

قیمت کول چاه فاضلاب

هر یک متر کول چهار عدد 25 ساتتی متر را شامل میشود و قیمت آن بر اساس نوع کول،سایز و میزان کیفیت ان تعیین خواهد شد .مقیاس تعیین هزینه بر اساس هر متر مشخص خواهد شد.بیشترین کاربرد استفاده در چاه های فاضلاب کول های سیمانی با تسمه های فلزی میباشد.

حتما مطالعه کنید
سپتیک تانک چه کاربردی دارد | تخلیه سپتیک های فاضلاب

کول های سیمانی بسته به نوع آن که دارای میلگرد یا تسمه فلزی که در آن سبب مسلح شدن کول سیمانی شده است قابل تغییر می باشد قیمت ها بر اساس اینکه دارای تسمه فلزی یا میلگرد دار باشد متفاوت می باشد.

توجه کنید کول های سیمانی دارای میلگرد برای ساختمان های مسکونی و ویلایی کاربرد ندارد و هنگام خرید مراقب باشید که هزینه ای پرداخت نکنید که بعدا قابل استفاده نباشد.

چگونه عمر چاه را با این سازه افزایش بدهیم

برای اینکه عمر چاه در دراز مدت بالا برود و دچار فرسودگی نشود باید از کول هایی که دارای تسمه های بیشتری است استفاده کنیم. تا از این طریق بتوانید امنیت چاه را بالا ببرید.

چون چاه فاضلاب باید دارای استحکام بالایی باشد سعی کنید در انتخاب کول دقت کافی را انجام بدهید و محصول باکیفیت و استاندارد را انتخاب کنید .کول های غیر استاندارد در حین حمل و جابجایی شکسته میشوند و قابل استفاده نخواهند بود.

در صورت هر گونه سوال در مورد نصب انواع کول های سیمانی بر روی چاه فاضلاب لطفا با کارشناسان چاه بازکن یزد در تماس باشید.

About modir

Check Also

پمپ لجن کش چه کاربردی دارد

انواع پمپ های تخلیه چاه | پمپ لجن کش چه مزایا و کاربردی دارد

انواع پمپ های تخلیه چاه انواع پمپ های تخلیه چاه تولید شده اند که نسبت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مدیریت