راه های جلوگیری از یخ زدن لوله های آب | عایق کردن لوله ها

راه های جلوگیری از یخ زدن لوله های آب

راه های جلوگیری از یخ زدن لوله های آب،با آمدن فصل سرما و کاهش دما،خطر ترکیدگی و یخ زدن لوله ها بشدت افزایش می یاید.در اصل یکی از شایع ترین موارد ترکیگی لوله ها بر اثر کاهش دما است.

لوله هایی که بیشتر تحت تاثیر یخ زدگی قرار میگیرند،لوله هایی هستند که در فضاهای سرد زیرزمین یا مناطق بیرونی قرار گرفته اند.اما ممکن است این مشکل برای لوله هایی که داخل کابینت و فضای داخلی خانه هستند هم پیش بیاید.بنابراین وقتی دمای هوا دچار کاهش شد باید اقداماتی انجام بدهید تا لوله ها در فضای گرم قرار گرفته و از یخ زدن و ترکیدن جلوگیری بشود.

هزینه نگهداری لوله ها از هزینه های تعمیر آن خیلی کمتر است پس در نگهداری از آن اقدام موثر را انجام بدهید.علاوه بر انجام تعمیر و نگهداری لوله ها در زمستان، محافظت از لوله ها در برابر یخ زدگی مهم است. حتی یک ترکیگی کوچک میتواند باعث هدر رفتن مقدار زیادی آب بشود و همچنین آسیب زیادی به ساختمان بزند.

لوله هایی که بصورت فلزی یا پلاستیکی در ساختمان نصب میشوند بیشتر در معرض یخ زدن قرار میگیرند.اقدام پیشگیرانه به کاهش یخ زدگی لوله های آب کمک خواهد کرد چندین راهکار ساده و مهم برای جلوگیری از یخ زدن وجود دارد که شما میتوانید اقدام کنید.

"</p

عایق کردن لوله ها

عایق کردن لوله ها دارای هزینه نسبتا ارزانی است و شما میتوانید انواع عایق را از فروشگاه های لوازم ساختمانی تهیه کنید.عایق کاری لوله هایی که در زیرزمین یا زیر شیروانی و مناطق بیرون خانه هستند در اولویت قرار میگیرند. در سرمای شدید، لوله های داخلی ساختمان مثل لوله های زیر سینک آشپزخانه و حمام نیز در برابر یخ زدگی آسیب پذیر هستند. عایق فوم را اعمال کنید تا در برابر دماهای سرد یک بافر ایجاد کند و سبب جلوگیری از یخ ‌زدگی لوله ها گردد. پیچاندن لوله‌ها در نوار حرارتی نیز می‌تواند آنها را به اندازه کافی گرم نگه دارد تا از یخ زدن و آسیب جلوگیری گردد.

حتما مطالعه کنید
روش های باز کردن لوله فاضلاب | چه عواملی باعث گرفتگی در لوله ها میشود

اقدام به موقع قبل از یخ زدن لوله های آب

اقدام به موقع باعث میشود که از آسیب های احتمالی به لوله و همچنین تاسیسات ساختمان جلوگیری کنید پس کار خود را به دقیقه نود نیندازید چون با مشکلات بزرگتری برخورد خواهید کرد.

چگونه از کنتور آب در برابر یخ زدگی محافظت کنیم ؟

آسیب به کنتور آب باعث بوجود آمدن هزینه بالایی برای شما خواهد بود پس سعی کنید اقدامات لازم را برای حفظ آن از سرما انجام بدهید.

به طور معمول کنتور آب یک محفظه دارد. سعی کنید این محفظه را باید پارچه و موارد دیگر بپوشانید تا در برابر سرما مقاوم باشد. استفاده از درپوش برای محفظه کنتور در طول سال از ایجاد ضربه و حوادث احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

اگر کنتور آب در فضای آزاد قرار دارد حتما با کمک پارچه یا پشم شیشه، آن را کاملا بپوشانید.

پشم شیشه عایق مناسبی برای کنتور و لوله های آب در دمای کمتر از منفی ده درجه سانتیگراد می باشد.

یکی از مواردی که در برخی ساختمانها برای ذخیره آب مورد استفاده قرار می گیرد منبع آب می باشد و که در برابر سرما حتما باید مقاوم باشد چون سریع یخ میزند، حتما منبع آب را عایق کاری کنید.

محافظت از منبع آب در برابر سرما

افزایش جمعیت باعث افزایش مصرف آب میشود و این باعث افت فشار آب در ساختمان است . به همین دلیل در برخی ساختمان ها از منبع آب استفاده می شود . طبیعی است که منبع آب ساکن می باشد و طبیعتا راحت تر یخ می زند و احتمال ترکیدگی آن وجود دارد.

حتما مطالعه کنید
انواع سیستم های لوله کشی ساختمان | مزایای لوله کشی استاندارد در ساختمان

البته به دلیل حجم بالای آب منابع، معمولا یخ زدگی در هوای بسیار سرد ممکن است رخ بدهد. بهترین راه حل ، انتقال منبع آب به محیطی سرپوشیده مانند زیرزمین است ولی اگر امکان آن نیست پوشاندن اطراف منبع با عایق پشم شیشه میتواند مشکل شما را به صورت موقت حل کند تا مانع بروز یخ زدگی گردد.

چگونه یخ زدگی لوله آب را بر طرف کنیم؟

اگر بعد از باز کردن شیر آب فقط چند قطره آب بیاید یعنی اینکه لوله های شما دچار یخ زدگی شده است. می‌توانید برای برطرف کردن این یخ‌زدگی از مراحل زیر پیروی کنید:
سعی کنید شیر آب را باز نگه دارید، هنگامی‌که به لوله منجمد رسیدگی می‌کنید و منطقه یخ زده شروع به ذوب شدن می‌کند، آب از قسمت یخ زده به جریان می‌افتد. جاری شدن آب درون لوله، به ذوب یخ در لوله کمک می‌کند.

با استفاده یک دستگاه مانند گرمکن برقی، سشوار برقی سعی کنید لوله را گرم نگه دارید. و یا بستن حوله‌های خیس شده در آب داغ به دور لوله‌ها، قسمت یخ زده لوله را گرم کنید.از وسایلی که دارای شعله های باز هستند به هیچ وجه استفاده نکنید.

روش گرم نگه داشتن لوله ها را تا زمانیکه فشار آب کامل بشود انجام بدهید .اگر نتوانستید منطقه یخ زده را پیدا کنید سعی کنید حتما با تعمیرکار لوله کشی ساختمان تماس بگیرید.دکتر لوله یزد با اعزام فوری و شبانه روزی سرویس کاران در کمترین زمان مشکل لوله های شما را برطرف خواهد کرد.

سعی کنید تمامی لوله های ساختمان را بررسی کنید ،اگر یک لوله منجمد بشود سایر لوله ها هم دچار یخ زدگی خواهد شد.به هیچ وجه از آب جوش برای باز کردن لوله استفاده نکنید چون باعث ترکیدن لوله میشود.

حتما مطالعه کنید
رفع گرفتگی لوله با فنر فولادی | انواع متراژ فنرهای فولادی

عایق کردن لوله ها  در فصل زمستان

تخلیه کردن لوله ای که استفاده نمی شود

آب اگر بصورت راکد در در لوله باشد براحتی یخ میزند.بنابراین باید لوله هایی که از آنها استفاده نمی کنید را تخلیه کنید. به عنوان مثال اگر مدتی در منزل حضور نداشته باشید، شیر اصلی یا فلکه آب را ببندید و با باز گذاشتن یکی از شیرها، آب موجود در سیستم لوله کشی را تا حد امکان تخلیه کنید تا بعدا آب راکد یخ نبدد و باعث ترکیدگی لوله نگردد.

گرم نگه داشتن خانه

سعی کنید خانه یا ساختمان را بطور نسبی گرم نگه دارید زیرا بخشی از لوله ها از زیر ساختمان یا دیوراها رد میشود و گرم نگه داشتن محیط باعث عدم یخ زدن و ترکیدگی آنها میشود. اگر از پکیج یا شوفاژ استفاده میکنید، دمای خانه را به گونه ای تنظیم کنید که بیش از 10 درجه سانتیگراد باشد با اینکار حتما از آسیب به لوله ها جلوگیری خواهید کرد.

در صورت هر گونه یخ زدن یا ترکیدگی لوله میتوانید با کارشناسان دکتر لوله یزد تماس بگیرید در تمام ساعات شبانه روز با ارسال کارشناس در محل شما آماده خدمت رسانی هستیم.

About modir

Check Also

پمپ لجن کش چه کاربردی دارد

انواع پمپ های تخلیه چاه | پمپ لجن کش چه مزایا و کاربردی دارد

انواع پمپ های تخلیه چاه انواع پمپ های تخلیه چاه تولید شده اند که نسبت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مدیریت